.
NOWE ZAWODYPojawiające się obecnie nowe nazwy zawodów i specjalności są często nieznane
lub niezrozumiałe. Poniższy krotki słownik krótko wyjaśnia wybrane nazwy nowych
zawodów w poszczególnych dziedzinach, pochodzące z ogłoszeń prasowych
i klasyfikacji zawodów, które już dziś są szansą na ciekawą karierę zawodową, wpisującą
się w realia współczesnego rynku pracy.
GROOMER – wykonawca i stylizator psich fryzur.
KONSULTANT DS. ŚLUBÓW (WEDDING PLANNER) – na zlecenie organizuje
uroczystości ślubne i wesela. Zajmuje się kompleksową obsługa i organizacją imprezy, a dbając o wszystkie szczegóły spełnia życzenia narzeczonych.
MEETING PLANNER – planista konferencji, który zajmuje się organizacją i sprawnym przebiegiem spotkań, konferencji etc.
PIELĘGNIARZ ALPINISTA – zajmuje się pielęgnacją drzew i obcinaniem gałęzi.
ZOOPSYCHOLOG – BEHAWIORYSTA – pośredniczy pomiędzy właścicielem, a jego zwierzęciem. Pomaga nawiązać współpracę i relację pomiędzy nimi, ucząc właściciela, jak właściwie postępować ze zwierzęciem i jakich błędów unikać.
PERSONAL SHO
PPER – osobisty doradca ds. zakupów i stylista, który projektuje nowy wizerunek klienta. Wraz z nim lub samodzielnie dokonuje zakupów zgodnych z upodobaniami, potrzebami i sylwetką klienta.
ANIMATOR CZASU WOLNEGO – organizuje czas wolny swoich klientów, odpowiadając na ich zainteresowania i preferencje. Osoba dobrze zorganizowana, kreatywna, pomysłowa i zorientowana w możliwościach spędzania wolnego czasu.
TRAVEL MENAGER – planuje i organizuje służbowe wyjazdy zagraniczne, tworząc tym samym wizerunek firmy, ale i pozwalając dokonać oszczędności.
REZYDENT – pracownik biura podróży, który odpowiada za wypoczynek turystów w kurorcie. Pomaga zorganizować wycieczki i czas wolny, sprawdza stan hotelu, itp.
BARISTA – zajmuje się doborem, parzeniem i podawaniem kawy, co uatrakcyjnia wizyty w kawiarniach i restauracjach.
EGZAMINATOR ONLINE – osoba zajmująca się przygotowywaniem, przeprowadzaniem i oceną testów i sprawdzianów wypełnianych przez osobę uczącą się za pośrednictwem np. internetowych platform edukacyjnych. Jeden z zawodów powstały w ramach e-learningu.
TAKSATOR – rzeczoznawca, wyspecjalizowany w szacowaniu wartości nieruchomości.
SPECJALISTA DS. TELEBANKINGU – nadzoruje i udoskonala sposób kontaktumiędzy klientem a bankiem, głownie w obszarze internetowej obsługi kont.
FUNDRAISER – zdobywa źródła finansowania dla organizacji pozarządowych
(non-profit) i projektów przez nie realizowanych, pisze wnioski, pozyskuje fundusze, poszukuje sponsorów.
DORADCA DO SPRAW ŻYWIENIA – przygotowuje klientowi dietę dopasowaną do jego potrzeb, stanu zdrowia oraz zasad zdrowego odżywiania, a także daje dodatkowe zalecenia odnośnie aktywności fizycznej
ORTOPTYSTA – bada i diagnozuje
wady wzroku, dostosowuje soczewki
do indywidualnych potrzeb człowieka.
TRENDSETTER – „żywa reklama” produktu lub marki. Osoba modna i charyzmatyczna, bywająca w miejscach spotkań potencjalnych odbiorców produktu, gdzie swoją osobą reklamuje towar.
COOLHUNTER – osoba zawodowo zajmująca się obserwacją i wyłapywaniem nowych trendów w modzie i stylu życia, pojawiających się zwłaszcza wśród młodych grup klientów. Praca polega na przebywaniu wśród interesującej nas grupy i obserwowaniu ich zachowań.
COPYWRITER – twórca haseł reklamowych, scenariuszy reklam, pomysłów
promujących produkt lub usługę.
SPECJALISTA DS. SOCIAL MEDIA – osoba kreująca wizerunek firmy,instytucji lub indywidualnego klienta w portalach społecznościowych, poprzez nadzór nad profilem.
SPECJALISTA DS. MARKETINGU INTERNETOWEGO (INTERNET MARKETING
SPECIALIST) - osoby promujący produkt i markę za pośrednictwem Internetu, wdrażający kampanie reklamowe za pośrednictwem dostępnych narzędzi, czyli: badań online, pozycjonowania stron (czyli umieszczaniem strony internetowej produktu wśród pierwszych wyników wyszukiwarki), tworzenia wizerunku w mediach społecznościowych, marketingu szeptanego, umieszczania notek prasowych, itp.
SPECJALISTA DS. MARKETINGU SIECIOWEGO – tworzy sieć dystrybucji i sprzedaży internetowej, kontroluje transakcje.
MERCHANDISER – dba o odpowiednią ekspozycję produktu, rozmieszczenie towarów w sklepie, zachowaniem porządku na pólkach i w magazynie.
MYSTERY CLIENT (SHOPPER) – udając klienta oferowanych usług, ocenia i sprawdza jakość obsługi, uczciwość pracowników, po czym przesyła sprawozdanie do osoby, która go wynajęła.
WEBMASTER – projektuje, wykonuje i instaluje Internecie strony WWW.
ANALITYK SYSTEMÓW KOMPUTEROWYCH – ocenia i analizuje sprzęt oraz systemy komputerowe pod kątem konkretnych zastosowań. Usprawnia i obniża koszty przetwarzania danych.
BROKER INFORMACJI (INFOBROKER lub RESEARCHER) – zajmuje się
wyszukiwaniem informacji. Wie, gdzie i jak szukać oraz jak można wykorzystać i przedstawić informacje.
DYDAKTYK APLIKACJI MEDIALNYCH/MEDIALNY (INSTRUCTIONAL DESIGNER) –
tworzy programy umożliwiające naukę od wyboru materiału po jego przedstawienie, wykorzystując przy tym nowoczesne technologie jak nośniki informacji, Internet, platformy e-learningowe.
MECHATRONIK – zawód łączący wiedzę z zakresu mechaniki, elektroniki i informatyki, polegający na poprawie funkcjonowania urządzeń i systemów technicznych poprzez nadzór nad wysokowyspecjalizowanym sprzętem i systemami mechatronicznymi.
KIEROWNIK WSPARCIA TECHNICZNEGO (HELP DESK MANAGER) – koordynuje działania centrum informatycznego w dużych firmach, dzięki czemu sprawnie działają wszystkie systemy, sprzęty i oprogramowania komputerowe w firmie.
ADMINISTRATOR SIECI KOMPUTEROWEJ (NETWORK ADMINISTRATOR) –
zapewnia sprawne i efektywne funkcjonowanie sieci komputerowej w firmie lub urzędzie oraz wsparcie techniczne jej użytkowników.
SCREENDESIGNER – projektuje układ ekranu w programach komputerowych, edukacyjnych, grach etc. Odpowiada za graficzny wygląd strony oraz jej przejrzystość i czytelność dla użytkownika.
SPECJALISTA DS. GIER KOMPUTEROWYCH – projektuje i tworzy gry komputerowe odpowiadając na rosnące oczekiwania potencjalnych klientów.
TRAFFIC MANAGER – zawodowo zajmuje się obserwowaniem ruchów na stronie internetowej, analizą aktywności internautów. Pozwala to ocenić jakość strony oraz określić zainteresowania internautów.
MENEDŻER INFORMACJI (CONTENT MANAGER) – wyszukuje informacje
we wszystkich dostępnych mu źródłach, a także przetwarza zdobyte informacje zgodnie z potrzebami pracodawcy, zarządza zasobami i przepływem informacji.