„Żadna sztuka... nie działa tak silnie, bezpośrednio. Teatr to potęga”.

Jerzy Szaniawski „O potędze teatru”








„Homo sum” – „Człowiekiem jestem”…




Dzień Edukacji Narodowej w kalendarzu imprez szkolnych to wyjątkowa data. Wdzięczni za trud nauczania i wychowania uczniowie spieszą do swoich pedagogów z bukietami kwiatów, aby podziękować za przekazywanie im najcenniejszego daru, jakim jest niewyczerpane bogactwo wiedzy oraz wskazywanie autentycznych wartości życia. Koło teatralne postanowiło uświetnić obchody Dnia Nauczyciela ( 13.10. 2014) i przygotowało na tę okazję sceniczną przypowieść o ludzkiej kondycji. Był to żartobliwy i zarazem poważny portret człowieka – każdego z nas – przedstawiony jako prowokacyjne poszukiwanie właściwej definicji „homo sapiens”.

Spektakl teatralny zatytułowany „ Homo sum”, czyli „Człowiekiem jestem” został odegrany przez 6-osobowy zespół w składzie:

Delfina Fudali (1t) – Narrator
Katarzyna Moskal (2t ) – Narrator
Adrian Byrdziak ( 4f ) – Człowiek
Bartosz Praciak (2eb ) – Kumpel I
Konrad Matuła ( 1a ) – Kumpel II
Daniel Michalak ( 2s ) – Służący Jan

W tok narracji stanowiącej próbę zdefiniowania „homo sapiens” wpleciono pantomimiczne scenki, w których występowali szukający sposobu na zabicie nudy Człowiek i jego Kumple oraz Służący Jan. Publiczność zapoznała się z różnorodnymi definicjami człowieka (homo loguens, homo oeconomicus, homo socialis, homo demens, homo politicus, homo sovieticus, homo creator, homo ludens, homo patiens i homo viator) , które akcentowały przede wszystkim wyjątkowość i wysoki stopień rozwoju psychiki i życia społecznego osobnika zdolnego do tworzenia kultury. Prozaiczna i przyziemna rzeczywistość, jaką odsłonili przed widzami uczestnicy pantomimy zweryfikowała górnolotne określenia i doprowadziła do konkluzji, że człowiek jest nieuchwytny w definicje. Wystąpienie przed tak znakomitą publicznością jak Grono Pedagogiczne, a także goście –emerytowani nauczyciele stanowiło dla młodych aktorów nie lada wyzwanie, zwłaszcza dla tych, którzy na szkolnym zespole teatralnym zaistnieli po raz pierwszy. Wywiązali się jednak ze swego zadania bardzo dobrze, udało im się opanować tremę i odegrać role najlepiej jak potrafili.


Dyrektor podziękował twórcom przedstawienia wyrażając nadzieję, że kolejne tego typu artystyczne inicjatywy powtórzą się w szkole w najbliższej przyszłości.



...



...



...



...



...



...



...



...



...



...



...



...



...



...



...



...