Doradztwo Zawodowe

CKZiU w Andrychowie

Szkoła branżowa II stopnia – co daje i kto może do niej iść?

Szkoła branżowa II stopnia to możliwość rozwiązania dylematu wielu uczniów – matura i studia wyższe czy praca w zawodzie. Szkoła branżowa II stopnia jest naturalnym wyjściem dla osób, które ukończyły szkołę branżową I stopnia. Kształcenie w takiej placówce będzie kontynuacją kwalifikacji z poprzedniej szkoły. W branżowej szkole I stopnia realizowane było kształcenie w zakresie jednej kwalifikacji. Po ukończeniu branżowej szkoły I stopnia i zdaniu egzaminu z tej kwalifikacji absolwent uzyska dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe, a także i otrzyma wykształcenie zasadnicze branżowe. Co ciekawe, II stopień branżowej szkoły będzie funkcjonował w zawodach, które mają kontynuację na poziomie technika. Po ukończeniu szkoły II stopnia i po zdaniu egzaminu z zakresu drugiej kwalifikacji, absolwent uzyska wykształcenie średnie branżowe oraz dyplom technika. Najważniejszym aspektem szkoły branżowej II stopnia jest możliwość zdawania egzaminu maturalnego, a to wiąże się z możliwością rozpoczęcia nauki na studiach wyższych. Warunkiem przystąpienia do egzaminu, jest nieprzerwanie nauki po szkole branżowej I stopnia. W szkole branżowej II stopnia nie można uczyć się w zawodzie, który nie ma kwalifikacji wspólnej ze szkołą branżową I stopnia. Absolwent szkoły kształcącej np. w zawodzie mechanik-monter maszyn i urządzeń może uzyskać dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie technik mechanik po potwierdzeniu kwalifikacji „Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn i urządzeń” oraz uzyskaniu wykształcenia średniego lub średniego branżowego. Nie może natomiast zostać przyjęty do szkoły branżowej II stopnia kształcącej w zawodzie np. technik usług fryzjerskich, technik handlowiec czy technik technologii żywności. Kwalifikacje ze szkoły I stopnia muszą być spójne. Pierwsi absolwenci ukończą branżową szkołę I stopnia w 2020 r.; Utworzenie branżowej szkoły II stopnia nastąpi 1 września 2020r.; Pierwsza rekrutacja kandydatów zostanie przeprowadzona na rok szkolny 2020/2021.

Informacje ogólne o KKZ

Od roku szkolnego 2012/2013 zawody zostały podzielone na kwalifikacje. W branżowej szkole I stopnia jest 1 kwalifikacja. Natomiast w technikum są 2 kwalifikacje. Kursy kwalifikacyjne zostały wprowadzone jako element reformy szkolnictwa zawodowego, która w dużej mierze dotyczy kształcenia dorosłych - od 2012 r. likwidowane były zasadnicze szkoły zawodowe i technika dla dorosłych oraz wiele zawodów w szkołach policealnych. Od 2013 r. likwidowane były też technika uzupełniające dla dorosłych. Zostały tylko licea ogólnokształcące dla dorosłych. Kształcenie zawodowe dorosłych w formach szkolnych zostaje zastąpione kształceniem kursowym, bardziej odpowiednim dla edukacji ustawicznej. Po co zawody podzielono na kwalifikacje? Najprościej mówiąc, po to, aby łatwiej można było się przekwalifikować, uzupełnić kwalifikacje, zdobyć nowe kompetencje i umiejętności, nowy zawód/lub nowe zawody.
Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe przeznaczone są dla osób, które:

  • chcą dokumentem chcą potwierdzić swoje kwalifikacje zawodowe,
  • chcą uzupełnić wiedzę w danym zawodzie,
  • chcą się przekwalifikować,
  • potrzebują zdobyć uprawnienia do wykonywania danego zawodu,
  • muszą podnieść kwalifikacje w zakresie danego zawodu na potrzeby pracy,
  • starają się o nowe kwalifikacje zawodowe na rynku pracy,
  • chcą podjąć dalsze kształcenie lub doskonalenie zawodowe w trakcie pracy zawodowej.
  • to również doskonała propozycja dla absolwentów techników oraz liceów ogólnokształcących, studentów i absolwentów szkół wyższych umożliwiająca skorygowanie nietrafnego pierwszego wyboru lub poszerzenie swoich kwalifikacji oraz zainteresowań.
■ Kursy są organizowane zgodnie z preferencjami uczestników w formie: stacjonarnej - dziennej i wieczorowej (popołudniowej) - minimum 3 razy w tygodniu oraz zaocznej (weekendowej) - zajęcia odbywają się co najmniej raz na 2 tygodnie przez 2 dni w sobotę i niedzielę.
■ Kursy uruchamiane są dwa razy w roku w chwili zgromadzenia wymaganej liczby uczestników.
■ Na kwalifikacyjnych kursach zawodowych nie będziesz uczył się przedmiotów ogólnokształcących (j. polski, matematyka, geografia, itd.) – ta forma kształcenia pozwala skupić się na zdobyciu precyzyjnej wiedzy branżowej oraz konkretnych kwalifikacji zawodowych.
■ Programy oraz wymiar godzin kursów kwalifikacyjnych są zgodne z podstawami programowymi kształcenia w danym zawodzie.
■ Czas trwania kursu wyrażony jest w godzinach do zrealizowania.
■ Dla kursów realizowanych w formie zaocznej minimalna liczba godzin może zostać zmniejszona do 65% minimalnej liczby godzin kształcenia zawodowego określonej w podstawie programowej kształcenia w zawodach dla danej kwalifikacji.
■ Kwalifikacyjne kursy zawodowe mogą być także organizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (KNO).
■ Jeżeli kwalifikacja kształcona na kursie została wyodrębniona w zawodzie nauczanym na poziomie technika, to w trakcie kształcenia na kwalifikacyjnym kursie zawodowym słuchacz ma obowiązek odbycia praktyk zawodowych. Wymiar praktyk jest zróżnicowany w zależności od tego, czy w zawodzie wyodrębniono jedną czy dwie kwalifikacje.
■ Kwalifikacyjny kurs zawodowy kończy się zaliczeniem. Osoba, która uzyskała zaliczenie, otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego.

NOWE ZAWODY

Pojawiające się obecnie nowe nazwy zawodów i specjalności są często nieznane lub niezrozumiałe. Poniższy krotki słownik krótko wyjaśnia wybrane nazwy nowych zawodów w poszczególnych dziedzinach, pochodzące z ogłoszeń prasowych i klasyfikacji zawodów, które już dziś są szansą na ciekawą karierę zawodową, wpisującą się w realia współczesnego rynku pracy....

MATERIAŁY DLA UCZNIÓW DO POBRANIA :

PREDYSPOZYCJE ZAWODOWE

ZAINTERESOWANIA

TEMPERAMENT

Wykorzystano ankiety i testy ze strony wydawnictwa WSiP oraz z poradnika J.Woronieckiej "Przygotowanie uczniów gimnazjum do wyboru zawodu"